Home > Nieuws > Ondergrondse glasbak: niet over nagedacht.
Mee doen?
 
Vul uw gegevens hieronder in om onze nieuwsbrief te ontvangen!
Volg ons op Facebook!
 

Ondergrondse glasbak: niet over nagedacht.

 
 
Ondergrondse glasbak: niet over nagedacht.
 
Geschreven door Redactie   
donderdag, 04 april 2013 16:10

‘Wat vind jij van die glasbak?’ was de vraag van Jan Reiling. Jan, 75 jaar, geboren en getogen op Sterksel, is niet te spreken over de situering van de ondergrondse glascontainer op het plein voor de kerk én: voor d’n Os.

‘Er is niet over nagedacht. Waar nu de glasbak staat was vroeger een bushalte en die is, naar ik gehoord heb, verplaatst in verband met de veiligheid. Het is levensgevaarlijk. Als je voor de glasbak stopt en je portier opent moet je op het verkeer van voor en van achter letten en dit op een zeer onoverzichtelijke plaats met veel vrachtverkeer. Ik heb vandaag met veel mensen gesproken en met diverse organisaties. Niemand bleek op de hoogte dat de glasbak op die plaats zou komen!’

Jan ergert zich ook aan het gegeven dat dat de glasbak juist voor d’n Os staat. ‘D’n Os is de meest gefotografeerde plaats van Sterksel. Het is traditie dat mensen uit de hele regio die 30 jaar worden en nog vrijgezel zijn, hun verjaardagsfeest beginnen met een ritje naar Sterksel en meer in het bijzonder naar d'n Os. Dat wordt geregeld door hun vriendenkring. Een foto op d’n Os, met op de achtergrond de kerk, hoort er gewoon bij. Het beeld van d'n Os is 44 jaar geleden (2012) door carnavalsvereniging De Ossedrijvers geplaatst op het kerkplein.  De vereniging heeft dit carnavaleske jubileum (vier keer elf) niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ludieke foto’s zijn bij gelegenheid van dit 44 jarig bestaan geplaatst in carnavalskrant.‘

Jan vreest ook dat het een rommeltje wordt bij de glascontainer. ‘Als de container vol zit, zetten mensen er dozen met glas bij. En wat te denken van glasplaten? En met vlakbij d’n Os informatieborden, de glascontainer en de drie vlaggen doet het geheel ook rommelig aan.’
Vandaag heeft Jan gesproken met  veel mensen en diverse organisaties uit Sterksel. Ook met de Dorpsraad. ‘De Dorpsraad heeft dit meteen opgepakt en vandaag is er al overleg geweest met de gemeente.’
     
Zijn wens en die van ‘alle mensen uit Sterksel die ik gesproken heb’ is dat de container snel wordt verplaatst. ‘Ik kom er elke dag een paar keer langs en het is echt heel gevaarlijk.’

Je kan dus de groeten uit Sterksel krijgen! (foto Paul Rulkens)

 Volg Sterksel ook via Twitter & Facebook  - nvdr: Record aantal reacties op Facebook

Laatst aangepast op zaterdag, 06 april 2013 19:46
 
 
 

Reacties 

 
 
#1 Wouter Polman 04-04-2013 20:34
Ik geef Jan groot gelijk! De plaats waar de glasbak nu gesitueerd is is inderdaad zeer ongelukkig! Je zou ook kunnen zeggen welke Os heeft dit verzonnen!! Gemeente snel verplaatsen deze glasbakken!! Groet Wouter
 
 
#2 laura reiling 04-04-2013 21:25
Erg jammer voor een mooi beeld in Sterksel. Zeker niet over nagedacht!
 
 
#3 mieke van moll 04-04-2013 21:55
Geen gezicht en gevaarlijk.
 
 
#4 Rob Scheepers 05-04-2013 00:02
(1)
Schandalig werkelijk waar.
Zonder duidelijke aankondiging een afzichtelijk gedrocht op het kerkplein plaatsen. Hoe krijgen ze de stupiditeit verzonnen?

- Wij als burgers moeten voor iedere stoeptegel een vergunning in drievoud aanvragen, en dit kan onaangekondigd door de strot geduwd worden?
- In het kader van welstand is dit helemaal bezopen. Wie plaatst dit nu recht voor de os, op het kerkplein? Precies op het punt waar inderdaad in de zomermaanden veel foto's gemaakt worden. En een punt dat een symbolische waarde voor het dorp heeft.
- Het is levensgevaarlij k om dáár, net na een haakse bocht, je auto te moeten parkeren, uitstappen, om wat flessen weg te gooien. Een bushalte was gevaarlijk, maar dit kan dus blijkbaar wél?
 
 
#5 Rob Scheepers 05-04-2013 00:03
(2)
- Een glasbak zorgt voor glasscherven in een straal van 5 meter rondom de bak. Gezellig vooruitzicht voor de fietsers die daar op zomerse dagen met honderden per dag voorbij komen. Ik kan de Attent aanbevelen alvast een bandenplaksetje klaar te leggen.
- Hoe gaat het straks met het legen van die ondergrondse container? Staat er dan een half uur lang een grote vrachtwagen het zicht te belemmeren?
 
 
#6 Rob Scheepers 05-04-2013 00:04
(3)
Ik kan werkelijk geen énkele reden verzinnen waarom dat stom ding nou juist dáár geplaatst zou moeten worden. Geen enkele. Wat was er mis met de plek waar eerst de glasbak stond? Of aan de kant van het plein waar toch al een elektriciteitsh uisje staat? Of desnoods op de parkeerplaats aan het Jagershorst. Heeft niemand er last van.
Maar nee hoor, waarschijnlijk is dit een eenmansactie geweest van iemand bij de gemeente die Sterksel alleen van een aan het prikbord geprikte plattegrond kent.

Let op mijn woorden, over een paar maande moet alles weer afgebroken en verplaatst worden. Weer tienduizenden euros weg gemieterd.

Ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoezeer deze gemeente dwars kan liggen wat betreft ruimtelijke ordening, veiligheid en welstand, dus dit solo besluit irriteert mij mateloos.

Ben benieuwd of wij als dorp deze stommiteit nog teruggedraaid kunnen krijgen.
 
 
#7 Rob Reiling 05-04-2013 09:54
Gewoon op kosten van de des betreffende ambtenaar verplaatsen.
 
 
#8 Roel van Duin 05-04-2013 14:36
Ik weet niet of het iemand is opgevallen op de foto, maar het lijkt wel of de Os het nu al zat is. Hij doet er nu zijn plasje al in. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
 
 
#9 Franca Eichhorn 05-04-2013 20:13
Belachelijk!!!!
Verpest het hele aanzicht van het plein en d'n Os.
Zeer gevaarlijke situering.

Zoiets kunnen ze alleen op het gemeentehuis van de GEMEENTE HEEZE-LEENDE verzinnen. Oelewappers!!!
 
 
#10 Leny Scheepers 06-04-2013 09:31
wij zijn het met bovengenoemde opmerkingen helemaal eens.
Het is een wanstaltig ding, geen gezicht recht voor de os, levensgevaarlij ke plaats in een bocht waar veel vrachtverkeer
doorkomt en zonder dat iemand wist waar dit geval kwam in drie dagen gerealiseerd.
Ze kunnen dus toch snel zijn bij de gemeente, als het hun uitkomt.